Friday, January 4, 2008

Practic, despre Praga


Bani. A se avea in vedere un buget generos, cehii stiu sa scoata bani si din piatra seaca. De preferat sa veniti cu ei schimbati gata in coroane, pierderea e mai consistenta daca schimbati acolo.
Cazare. Nu va faceti griji, dar ocupati-va din timp. Mai ales in sezon, preturile urca drastic. Fata de la noi insa, puteti gasi numeroase pensiuni si hosteluri ieftine. La pensiunea Merlin, am stat intr-un quad room, adica doua camere cu baie comuna, cu 3.900 CZK/noapte. 25-26 CZK=1 euro. Sigur, mobila IKEA statea sa se prabuseasca, iar peretii de carton puteau fi strapunsi cu pumnul, dar noua ne-a ajuns. Confortul, ca sa parafrazam un ceh, e in alta parte.
Strazi. Se circula usor, infrastructura beton.
Berea (Pivo). Curge in valuri, preturile difera in functie de locatie. Daca bei la periferie nu inseamna neaparat ca vei bea mai ieftin. La Krcma U Parasutistu (Crasma lu' Parasutistu), in Orasul nou, pe langa pensiunea Merlin, am baut cot la cot cu muncitori burtosi, insa berea n-a fost mai ieftina de 30 CZK. In topul preferintelor lui Scoop ar fi, pe locul 1, Staropramen, iar pe locul 2, Budvar si poate pe 3 abia Pilsner Urquell. A nu se neglija microberariile. La Pivovarsky Dum, am testat berea cu aroma de cirese, o bere nefiltrata blonda si una bruna, si mi-am inmuiat buzele in absint. Ca sa intrati aici insa va trebuie musai rezervare, pentru ca turistii fac coada ca sa admire ustensilele de fabricare a berii si sa traga cu ochiul la procesul de fermentare. Nu se fumeaza decat afara.
Mancarea. Proasta. Vorbesc de mancarea cu specific ceh. Porc mult si gras, varza indulcita cu miere si niste rondele care, daca nu sunt de paine de cartof, sunt de cartof, si un sos dulce. Daca abia ai pus piciorul in Praga, e seara si esti lihnit de foame, evita crasmele din centru, s-ar putea sa ai surprize neplacute in buzunar. O portie de rata cu varza plus nelipsitele rondele de cartofi l-au costat pe Scoop in jur de 400 CZK, in prima seara, dupa care si-a bagat mintile in cap. La Pivnice U Svejku (La pivnita lui Svejk), situat pe langa Memorialul anticomunist, am fost cat pe ce sa mananc ciolan de porc, dar m-am oprit la timp pentru ca am descoperit o Paneria care mi-a umplut diminetile cu croasante delicioase si cafea (kava) buna. Bine, adica la fel de prost, dar mai ieftin, am mancat la poalele dealului din orasul vechi (Mala strana), Malostranska restaurace. Doar ca aici nu aveau bere Staropramen.
Cehi, adica praghezi. Nu dau doi bani pe turisti, doar ii exploateaza. Nu stiu engleza, par a sti germana si rusa.
Turism.
Prazsky hrad/Castelul Praga te costa 350 CZK sa-l vizitezi integral, e de fapt un oras in oras. Recomandabil sa pleci dimineata din asternut, iar duminica poti sa vezi cum se schimba garda. Gradinile regale sunt inchise iarna, insa Castelul, Biserica Sf Gheorghe si Zlata ulicka (Strada aurarilor) sunt prea destul. Kafka a locuit aici, iar "Castelul" ar fi fost inspirat chiar de Castelul. Capela Betleem nu trebuie ratata, impune (ca toate catedralele gotice) prin maretie si austeritate. Nu ai cum sa eviti Muzeul figurilor de ceara, noi am incercat, dar ne-a iesit de atatea ori in cale pana cand am intrat in el (120 CZK); daca mai sunteti macar un pic copii, atunci o sa va amuze. Nu la fel de tare o sa va amuze Muzeul comunismului (180 CZK), de fapt o colectie privata inghesuita intr-un spatiu cat un apartament cu obiecte pe care mai mult ca sigur ca parintii sau rudele voastre le mai au pe acasa. Poate ca pentru turistii straini ar fi mai de interes, dar pentru cineva venit dintr-o tara cam cu aceleasi probleme, muzeul asta este un mic fasss. In schimb, merita sa dati 120 CZK la Muzeul Mucha, unde puteti vedea cateva din tablourile artistului si cateva fotografii realizata de el insusi. Veti afla ca era prieten cu Gauguin si Rodin, iar in casa artistului de la Paris fratii Lumiere au facut primele proiectii de film. N-am intrat in sinagogile din cartierul evreiesc pentru ca le vazusem pe cele de la Carcovia. In schimb cartierul evreiesc arata mult mai elegant, mai bine intretinut, cu bulevarde aerisite si cladiri care-ti luau ochii. La Cracovia, cartierul evreiesc e o ruina care seamana prea mult cu al nostru Lipscani. Am cascat gura la celebrul ceas astrologic ("doar ataaaat?!"), baut vin fiert si cascat gura la toate nimicurile turistice. Cehii exceleaza in manufactura sau cel putin asa lasa impresia.
Shopping. Cam toate magazinele occidentale sunt acolo, insa sunt scumpe. Hainele sunt urate.
Turisti. Romanii sunt peste tot, acum chiar nu mai am nicio indoiala. Si par sa aiba bani, altfel nu-mi explic isteria romaneasca pe care am auzit-o prin magazine. De fapt, faceau exact ce fac si acasa si ceea ce stiu mai bine: shopping. Multi italieni, mamma mia, rusii si rusoaicele care inca n-au invatat sa foloseasca toaletele publice, si foarte multi asiatici, dar nu doar turisti, ci deja infiltrati in servicii. Turistice, desigur.
M-am mirat teribil ca intr-un oras asa de linistit cam peste tot erau afise care ne atrageau atentia sa avem grija la buzunare. Am avut, prin urmare ne-am si intors cu ceva maruntis in portofele.

5 comments:

Anonymous said...

sa te lamuresc de o treaba... pivnice nu vine de la pivnita, ci de la pivo aka bere... Ca sa ai o revelatie... iar rondelee alea se numesc dumplings, si e mancarea lor traditionala… si inca ceva gulasul nu e cehesc, si ca info Paneria nu e ieftin, e patiserie, e teapa pt turisti asa ca tine, si nu e nimic specific… ca sa vizitezi castelu e o alta tapa…eh asa sa-ti faci o idee…

Cheers!

Anonymous said...

Krcma "U Parasutistu" e situata langa Biserica Sf. Chiril si Medodie, biserica in subsolul careia s-au baricadat atentatorii impotriva lui Heydrich. In cladirea crasmei a fost sediul Gestapoului, dupa cum se poate vedea de-asupra intrarii la... buda ;)
Am intalnit o gramada de cehi vorbitori de engleza. Germana le place mai putin (probabil din cauza istoriei). N-as putea spune ca nu dau doi bani pe turisti. Cu mine au fost in covarsitoarea lor majoritate curtenitori si prietenosi. Ba chiar mi-au aratat unde e de mers sa papa si drinki.
General vorbind: vrei sa-ti mearga bine la Praga(dpdv gastronomic), du-te acolo unde merg cehii, nu unde merg turistii. ;)

Anonymous said...

Dreptate le dau celor 2 persoane care au postat mai sus. Locuiesc in Praga de cativa ani si nu am avut probleme cu cehii, sunt ei uneori mai reci cu turistii, pentru ca sunt satuii de ei. Pentru Praga si toata Cehia turismul este foarte important, unde vin aproximativ 10 mil. de turistii pe an. Oare cand o sa vina atati turisti si in Romania.
La schimbare de curs, te ard oriunde ai fi, ca este Cehia, Germania, etc. sa nu vorbim si de Romania, unde te ard la fel :( ,
La cazare pot sa spun, ca nu ai cautat destul de bine, pentru ca exista pensiuni, hosteluri, hoteluri ** sau *** mai ieftine decat ai platit tu, pentru sezon.

Andreea said...

locuiesc de cateva luni in Brno,al doilea oras al Cehiei si pot sa zic ca cehii sunt de treaba... dar sunt foarte stricti,hotarati..
ca turist,iti poti lua tepe dar daca locuiesti in tara lor te obisnuiesti treptat si inveti locurile :de unde sa mananci la restaurant,ce sa cumperi de la supermarket,de unde sa cumperi... In Praga sunt mai scumpe toate in zona veche a orasului,in Brno sta altfel treaba: preturi mai mici,mai rezonabile.

Anonymous said...

Top-Quality underwear portal to
get CK at marvellous price.
Please visit http://www.chilotick.com. Move all over the world !